لا يمكن اتجوز عبد العزيز!

نجمة

مؤسسي الموقع
إنضم
Sep 10, 2006
المشاركات
12,065
الإقامة
فى ارض الله الواسعة
لا يمكن اتجوز عبد العزيز!!!!!!!


بسم الله الرحمن الرحيم

القصة ده جميلة جدااااااااا بجد

فيها مليئة بالاحداث الشيقة والراااااااائعة والمثيرة

اتمنى انكم تستمتعوا بقراتها

وتنال على اعجابكم

وكل يوم هنزل لكم حلقة باذن الله



الحلقة الاولى


سارة والدموع ماليه عنيها : ياماما كفاية لو سمحتى انا مش عايزة اروح مش عايزة اطلع من البيت ده حرام والله حرام ..حرام اللي بتعملوه فيا ده
.

ام محمد: بقولك ايه بلاش دلع بقى واقعدي عدل خلي الكوافيرة تشوف شغلها وتعرف تمكيجيك وما تكسفيناش قدام الناس.

سارة : يعني فرح ومش عايزين تعملوه ومش عايزيني اتكلم والله حرام وكأني مش بنتكم . انا لو وحدة غريبة ما كنتوش حتعملو معاها كدة .

فيفيان ( الكوافيرة الي حتحط الميك اب ) : بس يا سارة ليه بتعملي في نفسك كدة .... انت عروسة زي القمر ... كفاية عياط بقى .

سارة : وانت مالك بيا ما حدش ليه دعوة بيا وانا قلتلكم انا مش حطلع يعني مش حطلع.

ام محمد: بس بقى يا سارة واحترمي نفسك وما تكلميش الكوافيرة بالطريقة دي وبطلي دلع لحسن صدقيني حروح انادي ابوكي واخواتك يتصرفوا معاكي . ده ايه الغلب ده
.
(تتطلع ام محمد من الغرفه وهي عصبية وسارة رمت نفسها على السرير وفلقة نفسها من العياط.
ام محمد وهي طالعة قابلت هدى ومها زوجات اولادها وهما واقفين خارج الغرفة . )

هدي : مالك يا طنط متعصبة قوووي كدة ليه خير .

ام محمد: والله تعبت من البنت دي ومش عارفة اعمل معاها ايه عمالة تعيط ومش عايزة الكوافيرة تحطلها المكياج ... ياريت تدخلوا تفهموها وتعقولها وتقولوها ان العياط مش حيعمل اي حاجة .

هدى: ان شاء لله يا طنط ولا تتضايقي خالص .... يلا يا مها تعالي ندخل لسارة.

نزلت ام محمد تحت عشان تشوف البوفيه وصل ولا لسة وتشوف الوضع اذا كان تمام عشان العشاء اللي عملاه بمناسبه زواج بنتها سارة ( لانهم عاملين عشى وعازمين العلتين والاقارب ومش عاملين فرح ) ...وخروج صلاح من المستشفى بالسلامه...
......

مها وهي داخله غرفه سارة : ايه الدموع دي كلها كل دى علشان حنوحشك يااااه يا سارة بطلي عياط بقى .

(هدى راحت عند فيفيان وقالت لها تطلع برى شوية وبعد دقايق حتناديها ..وطلعت فيفيان مع الاثنين الي معها.)

سارة وصوتها كله عياط : والله انى بشتاق لكم ..انتى راضيه يا مها على اللي بيحصل ده ..ولا كأني بنتهم كأني بضاعة وعايزين يخلصوا منها ... حتى الجواز دخل من ضمن المصالح والصفقات بتاعتهم ..والله حرام والله ما حدش يرضى بالوضع ده ابدا ..لازم ياخدوا راي البنت مش يجوزوها غصب عنها.

هدى: الله يهديك يا سارة ..واهو انتى قولتيها زوجوني ..يعنى خلاص الجواز تم ...ولا عايزة تبقي مطلقة.

سارة: مطلقة احسن من اني اعيش مع واحد ما بحبهوش ولا هو بيحبني ويتجوزني بس علشان مصلحة العيلة ....

مها: ومين قالك انه ما بيحبكيش و انه متجوزك عشان مصلحة .

سارة: ليه يعنى فكراني غبية ولا انتوا بتستعبطوا ... بقالي اسبوعين مكتوب كتابي ولا مرة فكر انه يكلمني ولا اشوفه الا يوم كتب الكتاب وما شوفتهوش الا ساعة واحدة وبعدين مشي ومارجعش تاني .... شكله مغصوب علي الجوازة دي زيي بالظبط .

مها: الرجالة ما يتتغصبش .. ما تفكريش بالطريقة دي بس انتى عارفة الظروف اللي بيمروا فيها في بيت عمي صلاح ... ولولا مرضه ورقدته في المستشفى كنا عملنالك فرح كل مصر تتلكم عليه ... بس هي الظروف جت كدة .. فهمتي يا سارة .

هدى : وان شاء الله ياسارة لما ترجعي من شهر العسل حنعملك حفلة كبيرة جدااا تعزمي فيها كل اللي انتى عايزاه ... ايه رايك بقى يا ستي .

سارة: حفلة ليه عايزاني احتفل بانتحاري .

هدى: انتحار مرة واحدة يا سارة .... حرام عليكي والله يا سارة عبد العزيز رجل بمعنى الكلمة والكل بيمدح فيه في رجولته وشهامته ومحمد دايما يمدحوه ليا ... فعلا هو ده الراجل اللي حيصونك ويحافظ عليكي ويتقي فيكي ربنا صدقيني يا سارة .

مها وهي تغمز: وبيقول كمان انه حلو ووسيم وطويل وزي القمر.

سارة:على فكرة انا شفته مش لازم توصفوا شكله انتوا ناسيين اني صحبت اخته ... وكمان هو عصبي ونذل مع اخواته .. ميرنا دايما تشتكي منه وتقول هو غير عمر .. دايما يزعقلهم على الفاضي والمليان ومش عايزهم يخرجوا ولا يروحوا لاي حد. ده بيعمل كدة مع اخواته امال حيعمل معايا ايه ان شاء الله .

هدى: بقولك ايه بلاش دلع بنات بقى قومي اغسلي وشك وانت كبرتي بقى والمفروض تعرفي مصلحتك وابوكي وامك عارفين مصلحتك اكتر منك يالا بقى
.
سارة:على فكرة انا مش كبيرة ولا وحدة من اصحابي اتجوزوا لغاية دلوقتي لاء وايه بالغصب كمان .. ورجعت تعيط تاني ...

مها وهي تجلس جنب ساره وتضمها لها : خلاص يا حبيبتى ..ان شاءالله حتفرحي بعد الجواز وحتضحكي على حراكاتك دي اللي انتى بتعمليها دلوقتي .

سارة وكلامها مش واضح من العياط : بس انا مابحبهوش ما بحبهوش .

هدى: والله ما فيش حاجة بوظت عقلك الا الافلام الرومانسية اللي انت بتتفرجي عليها دي والقصص اللي بتقريها وانتى عارفة ان ما فيش حد مننا حب قبل الجواز ولا كان حتى عرف زوجه قبل الزواج واحنا مش عايشين في اوروبا احنا في مجتمع شرقي واحنا من عيلة محافظة مش اهلينا اللي يخلونا نختار لا اعقلي ياسارة ويالا قومي اغسلي وشك وبطلي عياط وبطلي دلع .


(وتطلع هدى من الغرفه ..وفضلت مها معها في الغرفة لانهم قريبين من بعض في السن وفضلت جمب سارة وتهديها .)

مها: خلاص يا حبيبتي وان شاء الله اللي ربنا رايده هو اللي حيكون.

سارة : يعنى حتساعديني يا مها اني ما اتجوزش عبد العزيز .

مها: الله يهديكي انتى خلاص اتجوزتيه ولا انت ناسية .

سارة :انسى ازاي بس طيب خلاص خلوني متجوزة كدة ومش حطلع من البيت مش عايزة اروح اقعد معاه انا معرفهوش وما قعدتش معاه حتى يوم كتب الكتاب كان سلام عادي

. مها : هههههههه ايه الكلام الغريب ده ... على فكرة ياسارة بعد كدة انتي اللي حتتمني انك تقعدي معاه ومش حترضي عليه اي مكروه وحتخافي عليه اكتر من نفسك .

سارة وهي لسة بتعيط : والله لا والله لا.

مها: خلاص بقى يا سارة قومي اغسلي وشك وخلي الكوافيرة تحطلك المكياج وماتنسييش ان ميرنا زمانها جاية وحيبقى شكلك وحش لو شافتك بالمنظر دى يالا بقى .

سارة: اصلا ميرنا عارفة اني مش عايزة اتجوز اخوها .

مها : يادي الكسوف انت قايللها انك مجبورة على الجواز من اخوها .

سارة : امال انت فاكرة ايه انت ناسية ا نها صحبتي الانتيم .

مها : ايوة مش ناسية بس مش كل حاجة تقوليلها وخصوصا الحاجات دي .

سارة: لا عادي خليها تعرف اني ما بحبش اخوها واني مش عايزاه.

مها: وهي قالتلك ايه .

سارة: مش لازم تحبيه المهم حتكوني معانا في بيت واحد وخلاص مش مهم الحب .

مها: ليه انتى حتعيشي معهم بالبيت.

سارة: مش عارفة والله ما اعرف.

الا ينفتح الباب وطلع لهم راس ميرنا وهي تقول بصوت عالي: انا جيييييييييييييي يييييييييييت.

مها: اهلا نورتي

ميرنا لما دخلت وشافت عيون سارة متورمة من العياط : خير مالك يا سارة
.
سارة رجعت تعيط تاني وغطت وجهها بايديها.

مها: رجعنا تاني ما فيش فايدة .

ميرنا : مها سارة مالها.

مها وهي مكسوفة : مش عارفة مالها شوفيها انتي.

ولفت على سارة: يالا سارة انا بنزل اشوف طنط عايزة ايه وحندهلك فيفيان بعد عشر دقايق ... فاهمين عشر دقايق بس تتكلموا فيها .

وطلعت مها وهي طالعه قالت لميرنا الي واقفه ومش عارفة تعمل ايه.: ميرنا حبيتي في حد جيه معاكي .

ميرنا انتبهت لمها : هاه لاء بس انا جابنى عمر ..واهلي حيجوا بعد صلاة العشاء.

مها : ان شاء الله يالا عن اذنكم.

وطلعت مها وقفلت الباب

ميرنا وهي متردده ومش عارفة تقول ايه .: سارة ...

سارة لسة بتعيط ولا اتكلمت كلمة واحدة
.
ميرنا : خلاص بقى ما ينفعش تعملي كدة .

سارة : ميرنا انتى اقرب وحده ليه ...انتى الي تعرفي اسراري وتعرفي احلامي ...انا احلامي تحطمت.

ميرنا : سارة ..انت عايشة في خيال ..انتى عارفه ان احلامك ما تتحققش الا في الافلام ...والا احنا من امتى كان عندنا حب قبل الجواز ...بذمتك اخوانك محمد وعبدالله كانوا يعرفون زوجاتهم قبل الجواز.

سارة : ايه مها بنت خالتى .... وهدى بنت صديقه امي.

ميرنا : يا ذكيه انا قصدي كانوا بيحبوا بعض... امي وابوك اخوي عمر واختى نورا ..كلهم تزوجوا مثل كل الناس ليه انتى عايزة تبقي غير الكل ..قال عايزة تتجوزي واحد بتحبيه.

سارة : بس احنا في القرن الواحد والعشرين. البنت لازم تكون مقتنعة بالشخص اللي هترتبط بيه .دي عشرة عمر يا عالم .

ميرنا : يووووووووه انت حتجنيني ..ياختى احنا مسلمين ومن عيلة محافظة وماعندناش في العيلة خالص حاجة اسمها تعارف قبل الجواز.

سارة : انا ما قلتش عايزة اتعرف.

ميرنا : امال حتحبيه ازاي

سارة : يعنى احب واحد من غير ما اكلمه.

ميرنا : لا والله ضحكتينى ..نفسي اديكي قلم على وشك علشان تفوقي وما تنسيش انك مرات اخويا ...(وتغمز لها)

سارة : لا ما تفكرنيش كفاية .

ميرنا : لا بجد حزعل منك يا سارة على فكرة اخويا طيب وقمور وكل البنات تتمناه .

سارة : ما كانش ده كلامك قبل ما اتجوز .

ميرنا : هههههه الله يهديك يا سارة الكلام اللي انا قلته في الاول كنت بهزر معاكي .

سارة : لا والله قبل شهر كنتي بنتهزري ها .ما هو اخوكي هتقولي ايه غير كدة .

ميرنا : حروح انادي فيفيان عشان تخليكي احلى عروسة النهاردة عايزة اخويا يتجنن لما يشوفك .

سارة : يا سلام يا ختي كأن اخوكي ما شافنيش ... شافني ولا حتى عبرني بكلمة .

ميرنا : سارة ماتقوليش كدة وانت عارفة اللي حصلنا من اسبوعين وربنا يقوملنا ابونا بالسلام يارب امين .

سارة : امين ...والله انى بحب عمى صلاح ولو ما كنتش بحبه ما كنت عملته حساب .

ميرنا : هههههههه اكثر من الي عملتيه.

سارة : طيب يخلوني اتعود عليه قبل ما اتجوزه انا حاسة برهبة كبيرة جدااااا.

ميرنا: انت عارفة رغبة بابا انه عايز يفرح بعبد العزيز ويشوفه متهني مع عروسته وان شاء الله لما ترجعلي من شهر العسل حنعملك حفلة كبيرة جدا واعزمي كل اللي انت عايزاه ايه رايك بقى .

سارة: ربنا يشفيه... تعالي قوليلي انا حسافر فين ؟؟؟؟

ميرنا : هههههههه ..ياسلام عايزة تقوليلي انك مش عارفة حتسفري فين النهاردة ضحكتيني يا سارة هههههه.

سارة: والله ما اعرف مين حيقول لي يعنى ..اخوكي؟؟

ميرنا وهي مكسوفة من اخوها انه عمره ما كلم صحبتها ولا حتى جيه يشوفها من ساعة ما كتب كتابه عليها :سارا معلش اعذري عبد العزيز وانت عارفة انه كان مضغوط علشان تعب بابا معلش .... يالا بقى قومي اغسلي وشك علشان انادي فيفيان تمكيجيك وما تنسيش كمان اني حتمكيج معاكي يالا بقى .

سارة: حاضر انشاء لله ...وقامت للحمام تغسل وشها ....

قعدت ميرنا على الكرسي وهي تفكر في اخوها ونفسها تموته وبتفتكر ازاي استغربت يوم ماعرفت ان ابوها خطب صديقتها سارة وبنت اعز اصحاب ابوها لابنه عبدالعزيز الي كان مفهم العايله كلها انه مستحيل يتزوج خصوصا بعد ما شاف اللي حصل لاخوه عمر يوم ما توفت زوجته فاطمه ..عمر كان متزوج وعايش مع زوجه قصه حب ولا اروع

... وبعد خمس سنوات قدر الله ان فاطمه تموت بحادث وتركت عمر وبنتها مي 3 سنوات وحدهم...عمر تحطم بعد وفاة زوجته ...وتبدل ذاك الاخ الي كان دايما يضحك...حتى بعد مرور 3 سنوات من وفاة فاطمه..عمر ما رجع مثل اول وهذا الي مقطع قلب امه واخواته عليه ...ولان عبدالعزيز اقرب الاخوان لعمر ..وهو اكتر واحد كان حاسس بيه...واخد عهد على نفسه ان قلبه راح يكون ملكه هو وحده ومستحيل يسلمه لانسانه ممكن تروح منه وتاخذ قلبه معها زي ما حصل لعمر اخوه ....

يوم خطب ابوه سارة بنت عمي شوقي له ..في البدايه عبد العزيز ماكانش موافق لانهم خطبوها وهو مسافر ولا حتى اخذوا رايه ..بعدين احترم ابوه الي كان قصده يقوى علاقته بصديقه وتكون بينهم علاقه نسب مش بس صداقه خصوصا انه كبر وما يضمنش ان الشراكه تتم بين العيلتين بعد ما يتوفى ..فحب يزيد العلاقه بالزواج ...وشوقي الي وافق لانه مش عايز يكسف صحبه ويخاف انه اذا كسف تنقطع روابط الصداقه الي بينهم مع انها قويه جداا فاجبر بنته انها تتزوج من ابن اعز اصحابه

......وفي يوم كتب الكتاب بعد ما رجعت عايله ابو عمر لبيتها ابوهم صلاح تعب واغمى عليه ..لانه من فتره كان حاسس بحاجة بس محبش يروح للمستشفى ومع تجهيزات كتب الكتاب والكجهود الزيادة ظهرت اعراض المرض على صلاح .... وبسرعة راحوا للمستشفى وعشان كدة عبدالعزيز ما لحقش يقعد في بيت مراته.... والدكاترة شخصوا حالة صلاح ان قلبه ضعيف والمفروض ما يجهدش نفسه ...صلاح خاف ان ابنه وصحبه يأجلوا الفرح علشان مرضه ... وعشان كدة صلاح اصر ان سارة وعبدالعزيز يتجوزا اول ما يرجع البيت ...وبالفعل بعد اسبوعين من كتب الكتاب رجع صلاح لبيته وشوقي قرر انه يعمله عزومة عشى كبيرة جدا عشان اعز اصحابه قام بالسلامة ...فقال صلاح ان العشى حيكون عشان سلامتة وكمان جواز ابنه .. محدش اقدر يعترض على كلامه علشان حالته الصحية اللي ما تستحملش حتى نقاش وفعلا عملوا اللي هو عايزه



وفي بيت صلاح ...الكل كان خايف ومش عارفين يعملوا ايه عشان عبدالعزيز لغاية دلوقتي مش عارفين هو راح فين طلع من الصبح والمغرب اذنت وهو لسة ما رجعش ولا حتى بيرد على الموبيل...وما بقاش الا ساعتين وكلهم يروحوا لبيت ابو محمد ( بيت العروسة ) ...والعريس مش عارفين عنه اي حاجة ...ابوه صلاح وامه فوزية واخته نورا لابسين وجاهين وقاعدين في الصالة مستنيين عبدالعزيز .

ام عمر: عشان خطري يا ابو عمر ما تتنرفزش مش كويس على صحتك وان شاء الله عبدالعزيز حيجي وربنا يعدي الليلة دي على خير .

نورا:ايوة يابابا علشان خطرنا انت عارف ان الدكتور موصيك انك ما تجهدش نفسك عشان خطري وكل حاجة حتبقى تمام ان شاء الله
.
صلاح : بس ما ينفعش كدة يا ام عمر الواد لغاية دلوقتي ما رجعش ولا عارفين عنه اي حاجة .

فوزيه ( ده ام عمر ): عمر اخذ ميرنا ونزلها بيت شوقي وراح يدور على اخوه وانشاء لله يرجعوا الاثنين مع بعض.

صلاح: امتى اخر مرة اتصلتوا بعبدالعزيز

نورا : يابابا تليفونه مقفول يمكن تليفونه فصل شحن ... ان شاء الله حيجي دلوقتي .

وتنزل رهف وهي تصرخ.: نورا عيالك جننوني ...زهقتونى عايزة تلبسيهم ..روحي لبسيهم او خلي ميرنا تلبسهم ..انا مش خدمتك .

فوزيه: الله يهديك يا رهف ..انتس مش شايفة بطن اختك قد ايه حرام عليكي مالهاش حيل على عيالها وانت عارفة انها ما بتحبش تخلي الشغالة تلبسهم .

رهف: يعني انا الشغالة بتاعتهم .

نورا ساكته وهي تبتسم مسلمه امرها لامها ...

صلاح وهو عصبي : بقولك ايه يارهف ابعدي عن وشي عشان الفعاريت كلها بتتنطط قدام وشي مش كفاية اخوكي اللي مش عارفين عنه حاجة ده .

رهف وايدها على قلبها : ليه هو اخويا فين ..اي واحد فيهم عمر ولا عبدالعزيز.

نورا : لا ما فيش حاجة بس احنا بندور على عبدالعزيز مش عارفين هو فين بقولك ايه يا رهف فينهم بناتي خليهم ينزلوا انا حلبسهم مش عايزة مساعدة من حد .

رهف : يا ساتر احسن خديهم مش كفاية عليا مي .

فوزيه:يا حياتى مي انا ماشفتهاش النهاردة هي فين ؟

رهف : ما تخفيش اهي فوق عمالة تجرب كل الفساتين اللي عندها ماتقوليش هي العروسة مش سارة..وميرنا راحت لسارة وسابت الشغل كله عليا .. انا تعبت خالص .

صلاح : ميرنا راحت تقعد مع سارة ... واخيرا سارة حتيجي تقعد معانا والله انا بحبها قوي من ساعة ما ابوها كان بيجبها الشركة عندنا ... بس ربنا يستر وعبدالعزيز ما يهدش كل حاجة .

نورا ورهف : يابابا واحنا رحنا فين .

صلاح :ههههه انتوا الأساس بس سارة غالية علية انتوا ناسين هي بنت مين.

نورا: والله يابابا انا نفسي اعرف هو عمي شوقي عاملك ايه علشان تحبه كل الحب ده .

فوزيه: انا من ساعة ما اتجوزت ابوكم وهو ما فيش سيرة غير شوقي .

صلاح : دي عشرة عمر .. شوقي مش شريكي بس ده صحبي واخويا اللي طلعت بيه من الدنيا ...

رهف وهي تبتسم : الله يخليكم لبعض.

نورا: ها يارهف حتلبسي العيال ولا البسهم انا .

رهف وهي تشوف بطن نورا المنتفخ بعصبيه: امرنا لله ننتظر الامور اللي جوة دى يطلع للدنيا علشان استريح انا بقى .

نورا: ياسلام بقى امور وانتي مطلعه عيني كل شوية علشان تعمليلي حاجة ربنا يخليكي ليا يا جميل ..

رهف : على فكرة ما تنسيش ان انا اللي حنفعك الايام دي هههههه.

نورا: ههههههههه طيب متشكرين يا ستي .

صلاح: نورا جربي واتصلي لخوكي تاني .

نورا :حاضر


يا ترى عبد العزيز هيحضر الفرح ولا لا
هنعرف المرة الجاية ان شاء الله

 
رد: لا يمكن اتجوز عبد العزيز!!!!!!!

موضوع جميل جدا يا نجومة وقصة شيقة من البداية تشدك
وتحبى ألا تنتهى لذلك أرجو أن تنزلى بقية الحلقات بسرعة وفى
أوقات منتظمة ولا تدعينا ننتظر طويلا
سلمت يداك وفى انتظار معرفة أين ذهب العريس؟

 
رد: لا يمكن اتجوز عبد العزيز!!!!!!!

قصة ممتعة اوووووووووووووووووووى يا نجمة

بس عايزين نعرف باقى الحكاية
 
رد: لا يمكن اتجوز عبد العزيز!!!!!!!

شكلها جميلة يا نجمتنا

منتظرين باقي الحلقات

 
رد: لا يمكن اتجوز عبد العزيز!!!!!!!

احمد وصفى

غفران

اميرتنا المصرية

ميروووووو 90

عماد


منوررررررررررررررررررين بمروركم الجميل

والقصه فعلا رائعة وكلها احداث مختلفة وجميلة


ان شاء الله تعجبكم

 
رد: لا يمكن اتجوز عبد العزيز!!!!!!!


الحلقة الثانية

وعلى كورنيش المعادي ..في مكان فاضى ولا في حد خالص غير واحد قاعد على السور وبيتفرج على البحر وكان قاعد بيفكر وسرحان فى حياته حتكون ايه فاضل ساعات وحعيش مع انسانة ما اعرفهاش ولا حتى شفتها الا مرة واحدة وهي مراتي على سنة الله ورسوله ولا كلمتها ولا حتى اعرف طبعها ايه ولا تفكريها ..بس انا حاسس انى مش متجوز ولا مأيد الجوازه دى .
انا ما انكرش انها سحرتني بجمالها وبرائتها بس مش بالطريقة دي ...بس هي صغيره عليا هي قد اختي ميرنا ..حرام والله يجوزها وهي بالعمر دي .. اهلها ازاي يوافقوا ... هي ازاي توافق ..بس صح عمي شوقي مستحيل يرفض طلب من ابويا مهما صار ...سارا ...اهاااا يا سارا انتي مين .. انا بالنسبه لك ايه..يا ترى هي فرحانه انها بتتزوجنى ..او هي مجبوره زيي على الجواز ... بس انا مش مجبور ..انا راضي بالزواج ...يووووووووه انا ايه اللي بقوله خلاص كل حاجة تمت ...........يا ترى هي طبعها زي طبع اختى ... يعنى دلوعه وعلى اتفه حاجة تعيط ..انا اكره حاجة عندي ان ميرنا او رهف يعيطوا ...يوه اذا عيطت انا حعمل معاها ايه ............اعمل ايه اضربها زي ما بضرب اخواتي ..والا اراضيها زي ما بيعمل عمر ...والله حيرة ربنا يهديك يا بابا انت السبب اللي مخليني في الحيرة دي ...

فجاه سمع صوت سياره وراه ..التف وشاف بي ام سودا .....ايه اللي جابه دى دلوقتي اخر مرة شاف فيها الساعة كانت 4 ونص العصر ... ادى الوقت مر بسرعة وما حستش بيه من امتى وانا قاعد القعدة دي .
وقفت السياره ونزل منها واحد طويل و حلو له دقن خفيف ولابس بدلة شيك ..قرب مني وقعد جمبي على السور .... وقام يتامل النيل وهو ساكت..

عبدالعزيز وهو باصص للنيل : انت ايه اللي عرفك ان انا هنا.

عمر و هو لغاية دلوقتي ما شفش اخوه : انت عارف ان انا عارف المكان المفضل ليك لما تكون زعلان او مهموم .

عبدالعزيز ولازالت عنيه على البحر: انت اهو قلت ان انا بحب اقعد هنا ايه بقى اللي جابك.

عمر: اعتقد ان المكان دى مش ملكك علشان ما اقعدش فيه

عبدالعزيز وهو يقوم : خلاص اوكي انا حسبلك المكان تقعد فيه برحتك.

عمر يمسك ايد اخوه: تعالا هنا انت رايح فين ...انت كدة عالطول متنرفز ...عبد العزيز مالك انت ناسي انا مين.

عبدالعزيز: اااااااه يا عمر والله انت مش حاسس باللي جوايا انا دماغي حتنفجر من التفكير.

عمر: ده انت يوم ما كتبت كتابك ما عملتش كدة جاي تعملها النهاردة في فرحك ... هو انت مش مرتاح مع سارة ؟؟

عبدالعزيز: ارتاح ازاي وانا عمري ما كلمتها ولا شفتها غير مرة واحدة .

عمر وهو فاتح عينيه: نعممممممممممممم م

عبدالعزيز: اللي سمعته ما كلمتهاش خالص وما شفتهاش غير يوم كتب الكتاب بس .

عمر: طب ليه انت بقالك اسبوعين كاتب كتابك؟

عبدالعزيز: انت عارف بالظروف اللي مرت علينا .

عمر: لا والله عذر اقبح من ذنب..الله يعينك يا سارة ويصبرك على اخويا.

عبدالعزيز: اهاااا انت بتقول ايه الله يعينها علي ايه .. ما حدش قالها ترضى تتجوزني ..

عمر:وبعدين معاك البنت مالهاش ذنب في اي حاجة وعلى فكرة ابونا مش ناقص.

عبدالعزيز: بس انا مش عايز اتجوز ..(وبصوت عالي) ياناااااااااااا ااااااس انا مش عايز اتجوز.

عمر: طب ليه فهمنى.

عبدالعزيز ومن غير ما يحس: مش عايز اتزوج واحبها وتسبني زي ما فاطمة سابتك.

عمر وهو منزل راسه: الله يرحمها.

عبدالعزيز حس بنفسه: والله انا اسف يا عمر مش قصدي اعذرني .

عمر: ما ينفعش تقول كدة اللي حصلي قضاء وقدر وما ينفعش انك تربط نفسك بيا.

عبدالعزيز: خلاص اللي حصل حصل واللي ابويا عايزة حيحصل بس حب مش ححبها ماشي.

عمر: ربنا يهديك ابونا متنرفز في البيت وهو عمال يتصل بيك على الموبيل وانت ما بتردش يالا بقى نروح .

عبدالعزيز: انا اقفل الموبيل

عمر: يالا بقى قوم مين قدك يا عم النهاردة انت حتسافر واحنا قاعدين في الشغل قرف وحرقة دم .

عبدالعزيز: انا مستعد اشتغل 12 ساعة بس مش عايز السفرية دي .

عمر: يابني يالا قوم قال مش عايز يسافر قال يابني شهر العسل دى احلى ايام الجواز اسألني انا لسة العروسة بتكون مكسوفة ..
.
عبدالعزيز : ربنا يكون في عوني مش عارف اتصرف ازاي مع بابا ولا اقوله ايه ..

عمر: ولا يهمك اخوك مرتب كل حاجة


عبدالعزيز: صدقني انا ماعرفش سارة ولا حتى بتفكر ازاي.

عمر: مش ذنبها بقالك اسبوعين انت اللي ما كلمتهاش.

عبدالعزيز: انا حطلب من بابا انه يأجل الجواز شوية .

عمر : والسفر؟

عبدالعزيز: عادي نلغيه.

عمر: صدقني انا حضربك على وشك بجد زودتها .. يالا بقى

.
ويرن موبيل عمر...

عمر : انا حقولهم في البيت ان بطارية العربية وقفت وانك كنت بتصلحها ماشي.

عبدالعزيز : ماشي.

عمر يرد على التليفون: الووو

نورا: ازيك يا عمر عامل ايه يا أبو مي .

عمر : الحمد لله انتم عاملين ايه .

نورا: بقولك ايه لقيت عبدالعزيز .

عمر: ايوة هو جمبي اهو .

نورا: على فكرة ماما كانت خايفة جدا وبابا متنرفز على الاخر .

عمر:شحن التليفون خلص وما عندهوش شحن وبطارية السيارة كمان باظت واحنا خلاص صلحنا السيارة وراجين اهوه عالطول على البيت ..
المهم اخبار مي ايه لبستوها انا عايزيها هي العروسة النهاردة .

عبدالعزيز وهو بيضرب عمر بكتفه: مش حتكون احلى من مراتي .

عمر وهو يضحك : دى اللي ما كانش عايزها من شوية ودلوقتي بيدافع عنها اااااخ منك انت .

عبدالعزيز: ما تصدقش نفسك كدة بنتك وحشة جدا وفي احلى منها كتييير هههههه.

عمر: اخرس دى انا بنتي احلى البنات في العالم .

عبدالعزيز : هههههههههههههه يالا علشان نرجع .

وقام وراح لسيارته وكمان عمر راح لسيارته وافتكر ان نورة لسة على التليفون .

عمر: ههههههههههههه ايوة انا معاك يا نورا .

نورا: لا احلف بس...بقالي ساعة عماله اقول الووووو وانت في وادي تاني.انت كدة حتخسر.

عمر: لا ما تخافيش الخير كتير والحمد لله .

نورا: انت رحت فين

عمر: قال اخوكي بيقول ان مراته احلى من بنتي انا شوفتي اخر نكتة .

نورا وهي فاتحه عنيها ومش مصدقة وبتصرخ في عمر : احلفففففففففففف ففففففففف

عمر: صوتك وجع وداني انت بتكلمي واحد اطرش ايه يا بنتي مالك هو انت النهاردة مش مصدقاني في حاجة خالص .انت حرة

نورا:لا بس مستغربة انا اسفة .... عبدالعزيز بيتغزل في حد انا اول مرة اعرف انه بيعرف يتغزل ورومانسي سبحان مغير الاحوال.

عمر: بقولك ايه بقى اقفلي بقى عشان ما بعرفش اتكلم وانا بسوق وجهزوا عروستي مي علشان اخدها معايا القمر دي .

نورا : ربنا يخليكوا لبعض يالا مع السلامة وخلي بالك من الطريق وانا حروح ابشر الناس اللي هنا علشان هما خلاص على اعصابهم . سلام

عمر: مع السلامه.


عمر قفل التليفون وهو مبتسم ..واخيرا بيدخل بيتهم الفرح ..هو عارف ان ا خوه عبدالعزيز مش موافق على الجوازة دي ..بس هو حاسس ان دخول سارا لبيتهم بيكون فاتحه خير للكل.
....يارب

عبدالعزيز رجعت الافكار له حاول يطردها وشاف نفسه في مراية السياره ..لاحظ انه لازم يحلق ...خد موبايله وفتحه وعلى طول يطلع له صوت مسج وبعده مسج وبعده مسج ..لغاية ماوصل عددهم 7 مسجات...
فتحهم وشاف كلهم من اهله ويسالونه هو فين وأمتى هيجئ والكلام ده كله ...ابتسم وعرف ازاي هما كانوا خايفين عليه وهو مش عايز يحرجهم مع اهل العروسة ويحطهم في موقف محرج......رن على اخوه عمر ...

عمر: هههههههههههه وحشتك مش كدة .

عبدالعزيز: جاتك نيلة قال وحشتك ما انت لسة شاتمني عشان بنتك هههههه بقولك ايه انا حروح للحلاق احلق بسرعة واروح ما ينفعش اروح الفرح بالشكل دى .

عمر: اوووووووووووووه ماشي بس بسرعة ما تتأخرش.

عبدالعزيز: مع السلامة
عمر: ههههههههههههه مع السلامه

عبدالعزيز: عمر والله انك رخم .

عمر: انت مجنون يابني .... ربنا يكون في عونها .

عبدالعزيز : هي مين دي .

عمر : لالالالالا ما تخدش في بالك مع السلامة .

عبدالعزيز:ماشي لما اشوفك انت فعلا كتلة رخامة متحركة هههههه ..... المهم قول لاهلي اني ساعة بالكتير وجاي .

عمر: ههههههه حاضر يا ابو الغلاسة كلها .

وراح عبدالعزيز للحلاق وبعد ما خلص رجع للبيت .... اول ما دخل قابلته هند بنت اخته نورا...

عبدالعزيز وهو يشيل هند: ازيك يا قمر يالا فين بوسة خالو .

هند وهو بتتلوى في حضن خالها: مش عايزاك نزلني انا عايزة ماما .

عبدالعزيز وهو بينزلها:والله انت غلسة يالا انزلي وروحي لماماتك ولا حد حيعبرك ولا تستهلي حتى حد يديكي بوسة يارخمة.يلا روحي .

رهف وهي بتضحك : انت اتجننت ولا ايه يا عبدالعزيز بتكلم الطفلة دي وكأنها فاهماك.

عبدالعزيز: يمه انت طلعتي منين انت كمان ؟؟

رهف: انت اللي كنت فين احنا كلنا كنا قلقنين عليك قوووي.

عبدالعزيز: فين ماما وبابا .

رهف : في الصالة مع اخواتك .

عبدالعزيز: كلهم مجتمعين.

رهف : ايوة الا ميرنا عند العروسة هههههههههه

عبدالعزيز: ما تضحكيش

رهف: انت بس تزعقلنا ... ربنا يكون في عونك يا سارا.

عبدالعزيز: دي يا بختها بيا ... وانتي اش فهمك في الحاجات دي يا حقودة .

رهف تبتسم بحنان: اه والله يا بختها بيك فعلا.

عبدالعزيز استغرب من اخته اول مره تشوفه كذا وتبتسم له هالابتسامه ...ابتسم لها هي كمان وراح للصاله عشان يشوف اهله.........

صلاح: واخيرا العريس شرف ..

فوزيه : فينك يا ابني قلقتني عليك.

عمر: كان بيتشيك وبيحلق علشان عروسته تشوف عريسها وهو على سنجت عشرة ههههههه.

فوزيه: عقبالك

عمر يلتفت بسرعه لا امه وبيبصلها بنظرة عتاب عشان بنته مي جمبه.

صلاح: امك ما قلتش حاجة غلط ليه بتبصلها بالطريقة دي .

عبدالعزيز:ههههه هههه الحمد لله لقوا حاجة يتسلوا فيها وسبوني الحمد لله ؟
يالا اسيبكم بقى يا جماعة حروح اخد دش واجهز نفسي وارجعلكم تاني .سلام مؤقت

نورا: تعالى يا عبدالعزيز وقولي انت حتسافر فين الليلة انا مش عارفة .

عبدالعزيز: اذا كنت ما قلتش للعروسة حقولك انتي.

نورا بدلع: مش عايزة اعرف انت حر .

عبدالعزيز فاتح عنيه مالهم اخواتي النهاردة كأنهم اول مرة يشوفوني بس عمر معايا عادي غريبة.

رهف: بجد يا عبدالعزيز انت حتسافر فين احنا مش حنقول لسارة احنا عارفين انك عملها مفاجئة ... يالا قول بقى .

عبدالعزيز : انا مش عاملها مفاجئة ولا حاجة ما دام انتم فهمتوها كدة براحتكم انا حقولكم بس ما حدش يجيب سيرة لسارا فاهمين .

نورا ورهف: واللللللللللللل ه ما مش حنقول ... يالا بقى

عمر: حيروح لللللللندن

عبدالعزيز: ياحشرررررري

نورا: ليه لندن فيها عرب كتير وزحمه

رهف: ايوة روحوا باريس لانها بلد العشاق او ايطاليا حلوه لشهر العسل ..والا ماليزيا بلد العرسان

صلاح: وانتى اش عرفك يا عفريته

رهف وهي مرتبكه: هاه لا عادي كنت بسمع من البنات

فوزيه: والله البنت دي مصيبة عارفة كل حاجة ( داهية مسيحة )

مي تتكلم بصوتها الناعم وبكل هدوء: عمي ليه ما تروح اسبانيا انا بابا وماما راحوا لها بشهر عسلهم؟

عم السكوت المكان والانظار توجهت لعمر وبنته ..وينتظرون رد عبدالعزيز.....عبدالعزيز راح لبنت اخوه الي يعشقها غير عن اولاد نورا وقال: لو رحت لها ماراح تكون خاصه لامك وابوكي ....والا انتى رايك ايه يا قمر؟؟

مي وببتسامه حلوه تجمل وجها البرئ:ايوة صح اسبانيا لماما وبابا بس مش لحد تاني .

عمر شاف بنته بحنان وقربها منه زياده وقال: مش ماما وبابا بس وكمان مي الحلوة معانا.

مي وهي مكشره: لا يا سلام انا عايزه بلد خاصه بيا وبجوزي بس

الكل قام ضحك ...قال صلاح( ابو عمر ) : والله البنت باظت من عمتها رهف.

رهف: حرام عليك يابابا.......تصدق يا عبدالعزيز انا اعتقد ان لندن مش حلوة لشهر العسل.

عبدالعزيز: لا بالعكس لندن حلوه قوووي خصوصا في الوقت دى من السنه ..وانا حروح عشان عندى شغل هناك ...

نورا: شغل في شهر العسل؟؟؟؟؟!!!!! !يارررررررربي ارحمني

عبدالعزيز: مش شغل شغل يعنى عندي حاجة كدة وعايز اخلصها ..ولازم اروح هناك..

رهف: بجد ربنا يعين سارا على الطياره خصوصا انها اول مره تسافر

عبدالعزيز وهو مستغرب: ليه هما عمرهم ما سافروا..؟؟؟

رهف: لا راحو مرة دبي لان سارة كانت بتقول ان عمي شوقي ما ينفعش يركب طيارة وانه يكرهها هما سافروا المرة دي وما سافروش تاني .حتى سارة من كلام ابوها بقت تخاف تركب الطيارة مع اني بقولها ان احلى حاجة ركوب الطيارة متعة .

عبدالعزيز: طيب يا جماعة عن اذنكم بقى .

وطلع من الصاله والكل مستني وخصوصا انهم جاهزين وما بقاش في وقت عشان يروحوا بقى لبيت شوقي ابو العروسة


ياترى اى اخبار العروسة دلوقتى
وعامله اى فى الليله ده
هنعرف المرة اللى جاية




 
رد: لا يمكن اتجوز عبد العزيز!!!!!!!

حبيبتى نجمة

عبد العزيز ده شكله هيطلع رومانسى جدا

ياريت تنزلى حلقتين كل مرة حلقة واحدة بس لاتكفى

سلمت يداك أختى الغالية ومنتظرة باقى الأحداث


 
رد: لا يمكن اتجوز عبد العزيز!!!!!!!

غفران

اميرتنا المصرية

اريج


اولا: منورررررررررررررين يا غالين بمروركم الغاااااااالى على قلبى

وشكرااااااااا جدااااااااااا على الردود الجميل

تسلموووووووووووواااااااا


ثانيا : اى الطمع ده يا غفران انت واميرة

لالالالالالالالالالالالالالالالالالالا


انا مش موافقة على كده خااااااااااااااالص

ولا بقول اى انا هنزل لكم المرة ده

حلقتين ده بس عشان خاطر عيونكم

بس مش تخدوووووووووا على كده خلالالالالالالالالاص

:SugarwareZ-123: :SugarwareZ-123:
 
رد: لا يمكن اتجوز عبد العزيز!!!!!!!

الحلقه الثالثه

سارة طلبت من فيفيان تحط لها مكياج ناعم وهادي لان محدش بيجي الليله البيت الا عمها سعد وعمتها سعاد وخالاتها وفاء وجيهان ووخوالها خالد وجمال وعبدالله ...وبيت صلاح مع اخت صلاح فاطمة واخو فوزيه عبدالرحمن ووخواتها الثلاثه سماح وشاهيندا وشروق........

ميرنا وهي بتتفرج على سارا : الله سارا تجنيني طالعه ناعمة قوووي ..بجد شكلك احلى بكثير من الملكه ...اكيد اخويا حيتهبل عليك يا بخته بيكي ..

وحضنت سارا ...سارا حست انها خلاص بتعيط

..قامت فيفيان قالت..::لالالا ياميرنا ما ينفعش كدة البنت كدة خلاص حتعيط .

ميرنا سابت سارا وبعدت عنها: ربنا يهنيكي بعريسك وتعيشي احلى ايام ان شاءالله

سارا ابتسمت : يارب

ميرنا: يالا روحي وكملي لبسك وانا حخلي فيفيان تحطلي اي حاجة اعمل منظر يعني .

سارا: ماشي

وقبل ما تطلع سارة راحت بصت لميرناوقالت لها انت بجد ما تعرفيش احنا مسافرين فين الليلة

ميرنا : لا والله ماعرف ليه ؟

سارا: خايفة نروح مكان بعيده وانا ماعمرى ما ركبت طياره..

ميرنا:ههههههههه لا تسمعك رهف بتموت في حاجة اسمها طيارة لو بإيدها كانت اشتغلت مضيفه ..

سارا: بجد انا خايفة ...مش كفاية اني خايفة من اخوكي كمان اركب طيارة انتوا ناوييين تخلصوا مني

ميرنا: ليه هو اخويا عفريت ولا ايه ههههههههههههههه .

ودخلت سارا تلبس فستانها وتجهز نفسها .

دخلت مها الاوضة


مها : فين سارا

ميرنا : بتغير هدومها وبتلبس الفستان

مها: وهي عاملة ايه دلوقتي

ميرنا وهي بتبتسم : يعني انا موجودة ومش عايزاها تكون بخير .

مها:ههههههههه والله اانك فعلا مجنونة زي سارة بالظبط .

ميرنا:شكرا

مها: عفوا اي خدمة بقولك ايه يا ميرنا ما تزعليش من كلام سارة على اللي قلته على اخوكي هي بس نفسيتها تعبانة معلش عروسة بفى وانت عارفة حالتها بتبقى ايه في اليوم ده .

ميرنا : انت بتتكلمي في ايه يا مها سارة دي مش صحبتي وبس دي اكتر من اختي ..والله انها زي اخواتى نورا ورهف واكتر كمان.

مها: عارفة والله وهي كمان بتعتبرك اختها واحنا كمان بنتعتبرك بنتنا وبنحبك جدا بس ارجوكي ما تبينيش لاهلك او تقوليلهم على اللي قالته سارة .

ميرنا: مها سارا ما ماعملتش حاجة ..واللي عملته او قالته ده حاجة عادية ..واللي سارة تقولوا ما بقولهوش لرهف ازاي بقى حروح احكي لاهلي على اللي حصل .

مها : والله انت بنت جدعة بجد وبنت اصول ... يالا بقى مش حتروحي تلبسي انتي كمان .


ميرنا : مستنية سارة تطلع الاول .. هي العروسة مش انا هههههه.

مها: ربنا يخليكوا لبعض وعقبالك يا قمر .... والله علاقتكم دي بتفكرني بعلاقة عمي شوقي بوالدك .

ميرنا: اميييييييين

مها: في اصوات كتيرة تحت يالا اسيبك انتى بقى تجهزي وانا حنزل شكل الضيوف وصلوا
.
ميرنا : ماشي

وتطلع مها من الاوضة وبعدها تطلع سارة وهي لبسة احلى فستان.

سارا : اعتقد اني سمعت صوت مها .

ميرنا : مها ايه دلوقتي ... ايه يابت الحلاوى دي بسم الله ماشاء الله
.
سارا وهي مكسوفة : بس بقى يا ميرنا .

ميرنا:بس انت يا سارة بجد الفستان حياكل منك حتة ومظبوط عليكي بالظبط .

وكان قوام سارة جميل جدا مش رفيعة جدا ولا مليانة جدا مظبوط ..وكانت لابسه فستان سكري طويل وناعم ورافعه شعرها الكستنائي ونازله منه خصل على كتفها ..وشعرها اصلا يوصل لغاية كتفها وناعم جداااا ..ومعلقه في شعرها ورود سكريه صغيره ..والميك اب هادي وناااااااااااعم ..عيونها طالعه كبار وخشمها وفمها صغار بس بشكل متناسق..هي عيونها بني غامق مش سودة...والاشادو اللي حطاه مخلي عنيها افتح من العادة ..

ميرنا: بجد تجنني يا سارة .. خليني اقرى عليكي قران علشان العين والحسد وان ربنا يحميكي ان شاء الله .

سارا: عين مين بس ما فيش حد غريب كلهم اهلك واهلي وكلهم شايفينى الف مره

ميرنا : يااااااغبية من عين اخويا .... ده عينة مدورة

سارا وهي منزله راسها: وادي صفة تانية وحشة فيه .

ميرنا وهي عصبيه:صدقيني حضربك لانك بجد زوتيهها انا بهززززززززززر

سارا: طيب يمه خضيتيني

ميرنا: فين باقه الورود الي اشترتهالك.

سارا: مش حخدها دى مش جواز ( دي يا دوب قاعدة كدة وبس وعشاء) مش ححتاجها .

ميرنا: لا حتخديها احنا حنعملك زفة ولا انت ناسية

سارا: اهي عندك هناك

ويرن موبيل ميرنا..

ميرنا : ايوة يا رهف انتوا اتأخرتوا كدة ليه .

رهف: احنا تحت انتوا لسة ما نزلتوش ليه

ميرنا : ياسلام ... طيب طيب شوية ونزلين اووووف رغاية

طيب بقولك ايه تعالي وهاتي معاكي حصة ومي ولبسوهم زي بعض علشان عايزاهم ينزلوا مع سارة علشان يمسكوا الشمع .

رهف: ايوة لبسين زي بعض وانا جهزتهم وكل حاجة تمام
...
ميرنا : طيب هاتيهم وتعالي .

رهف: ماشي انا جاية ......

طلعت رهف بسرعة وهي بتجري على السلم وهي بدون حجاب وفجاءة اتصدمت في حاجة طويلة قدامها وكانت حتفقد توازنها وتوقع ....الا وحست بايدين ماسكها من وسطها ... .......


مين الي صدمت فيه رهف؟؟


 
رد: لا يمكن اتجوز عبد العزيز!!!!!!!

الحلقة الرابعه

سارة نزلت من غرفتها وزفوها لعريسها وقعدوا مع الاهل شوية وبعدين اتعشوا وراحوا يوصولها هي وعريسها للمطار علشان تبدأ حياة جديدة مع عبدالعزيز ياترى حياتهم حتبقى عاملة ازاي......

وفي بيت ( شوقي) ابو محمد...... الجميع كانوا قاعدين في الصالة .

ام محمد : والله سارة حتوحشني قووووي .. دي حتغيب عني شهر كامل .

ابو محمد وهو حزين لان سارة عندة بالدنيا كلها : بقولك ايه يا كريمة مش شايفة ان سارة صغيرة على الجواز النهاردة لما جات تسلم عليا وهي ماشية حسيت انها لسة صغيرة على الجواز شكلنا اتسرعنا وغلطنا كنا لازم نستنى شوية .

ام محمد : لا يا ابو محمد لا صغيره ولا حاجة ....وانا لما كنت في عمرها كان عندي محمد وحامل في عبدالله كمان....

ام محمد صحيح انها طيبه ومتاثره بفراق بنتها ...بس هيقويه ونادر ما تظهر شعورها قدام للناس..

هدى: الله يهديكى يا طنط ايامك غير ايامنا .... انا مش بقول ان سارة لسة صغيرة على الجواز بس برضه لسة شوية عليها .

ام محمد: لا يا جماعة هي سنها كويس كدة للجواز وبعدين الجواز سترة للبنات .

مها: عبدالله ...عبدالله

عبدالله وهو قاعد جمب مراته مها نام وهوقاعد من التعب ومراته بتهزه في كتفه علشان يصحا

ابو محمد : ماله عبدالله هو نام ولا ايه

عبدالله انتبه لصوت والده : ههاه ...ايوة يابابا ....(واتعدل في القعدة بتاعته) يالا يا مها قومي حطلع انام انا تعبان جدااااا .

ابو محمد : تعبان ايه ....لالا مش حتنام خلاص الفجر قرب يأذن .. اصبر لغاية لما تصلي الفجر وبعدين روح نام.

عبدالله: يا بابا لسة بدري على الفجر فاضل ساعتين ونصف ... ان شاء الله هقوم يالا يا مها .

مها: طيب بس شيل فهد بقى تقيل ماشاء الله عليه .

عبدالله: طيب هاتيه ...

عبدالله ومها عايشين في الفيلا مع اهله ..لهم جناح معزول في الدور الثانى فيه غرفتين نوم وصاله صغيره وبوفيه (مطبخ صغير)....

هدى: محمد مش اتأخر يابابا

ابو محمد: طبعا لازم يتأخر انت فاكرة المطار قريب.

ام محمد: هدى نيمي عيالك في اوضة سارة بدل ما هما نايمين كدة في الصالة حرام .

ابو محمد: وبالمره ناموا انتوا كمان في اوضة سارة بدل ما تروحوا وتجرجروا عيالك وراكم وهما نايمين .

هدى: مش عارفة يا عمي انا معملتش حسابي على البيات هنا وما اعتقدش ان محمد حيوافق.

ام محمد: لا ما تخافيش محمد مش حيقول حاجة .

ورن موبيل هدى

هدي وهي بتضحك وترد على التليفون: جيت على السيرة

محمد: ليه قاعدين تنموا فيا مش كدة

هدى:لا ابدا اصل طنط وعمي بيقولولي باتوا هنا النهاردة علشان العيال نايمين .

محمد: لا مش مستهالة انا اصلا برن عليكي علشان تجهزي العيال علشان انا هرن وتطلعوا عالطول علشان انا مش حقدر ادخل .

هدى: انت قريب؟؟

محمد: قدامي ان شاء الله عشر دقايق واوصل .

هدى: طيب خلاص توصل بالسلامه.. خلي بالك من نفسك لا اله الا الله

محمد: محمد رسول الله مع السلامه ..

ومحمد قفل التليفون مع مراته وبيتفرجعلى اخوه اللي جامبه وهو محتاس في الكاسيت.

محمد: بقولك ايه ما تسكت بقى واهدى ربنا يهديك خيالتني مش عجبك حاجة .

تامر : تصدق يا محمد ان سيارتك تقرف ما فهاش حاجة

محمد: طيب ما تنزل منها ما دام مش عجبك .

تامر : انا عمالة ادور على شريط من الصبح مش لاقي غير اغاني اطفال ما تقلش قاعدين في حضانة .

محمد:ههههههههه الاغاني دي لعيالي مش ليك وانت مالك دى انت حشري بجد
وكمان انت عارف ان هدي ما بتحبش تسمع اغاني وانا ما بحبش اشغل اغاني قدامها احتراما ليها ومدام ما بشغل قدامها ما بشغل برضه من وراها لان ربنا شايفني .

تامر : ياه دي هدى غيرتك تماما .بقولك حسيت ان سارة فيها حاجة وهي بتسلم عليك في المطار .

محمد: اااااه يا تامر . والله وانها بسلم عليها وبضمها لياكنت حعيط خلاص لولا بس ان الناس واقفة ومسكت نفسي وحسيت انها خايفة حسيت انهابتقولي ما تسيبنيش يا محمد انا محتجالك .

تامر: ههههههههههههههه هههههههههههههاا اااااااااي

محمد ببص لخوه بعصبيه : في ايه هو انا قلت نكته .

تامر وهو لغاية دلوقتي وهو بيضحك : لالالا ابدا اصلك بتقولي محتجالك وخايفة والكلام اللي مالهوش لازمة ... انت فاكر انها حتفتكر بعد مع تبقى مع حبيب القلب .

محمد: أي حبيب قلب انت عبيط يابني ... انت نسيت ان بابا وماما جابرنها على الجوازة دي

تامر : لا اهلي ما اجبروهاش اهلي عارفين مصلحتها .. وانت عارف عبدالعزيز دى لقطة بالنسبه لنا وتعرف كمان هو ابن مين .

محمد: ايوة بس سارة صعبانة علية قوي وكان نفسي اقول لعبدالعزيز انه ما يسفرش ولو يقعدوا في اي فندق هنا وخلاص.

تامر : ياعيني على الحنية ... ما كنت قالته احسن انا هاخد سارة معايا تاني هههههه والله ناس عجيبة .

محمد بستهزاء: يالا انزل من السيارة علشان انا مش طايقك وروح ناديلي هدى والعيال

تامر نزل من السيارة وقفل الباب انادي مين يابابا يالا روح مع السلامة هما حيناموا هنا النهاردة .

دق تامر على باب البيت علشان يستأذن الاول ودخل سلم عليهم .

تامر : اهلا ازيكم عاملين ايه ازيك يا ست الكل عاملة ايه من غير دلعوتك الصغيرة .

ام محمد: ازيك يا بني ... ان شاء الله تيجي مراتك مكانها .

تامر وراح ضم امه وقلها مستحيل حد يجي مكانها انا حفضل عازب طول عمري .

هدى: تامر هو محمد فين ؟؟

تامر : يووه نسيته ...جوزك بره مستنيكي وبيقولك بسرعة علشان هو تعبان وعايز يتخمد...

هدى قامت وحاولت تقوم ابنها صالح ....مش راضي يقوم لانه كان تعبان جدا ....مهند قام وهو بيفرك في عينه ....

هدى: يالا يا صالح تعبت قلبي يالا بقى انا تعبانة وابوك برة وتعبان .

صالح وهو نايم: مش عايز .. انا حنام هنا عند تيته.

هدى: لا ابوك مش حيرضى يالا بقى

ام محمد : خلاص يا هدى خليه يا بنتي ما هو عند جده مش حزعل منك يا هدى .

هدى: يا طنط .. محمد مش حيوافق .

ام محمد : قوليله ان امه بتقولك خلي صالح هنا .

هدى : يالا يا مهند

منهد: واناكمان يا ماما انا عايزة انام عند جدو اشمعنا صالح .

هدي: ياربي ....انا حروح اندهلكم ابوكم يتصرف معاكم .

ام محمد: خلاص يا هدى سيبهم هنا .

هدى: لا ياطنط يالا يا مهند روح لبابا في العربيه وانا حروح اجيب اخوك .

ام محمد: تامر قوم ساعد مرات اخوك . .

تامر: حاضر ... يالا يا بطل نروح عند بابا .

راحت هدى وشالت مرام بنتها...وتامر شال ماجد ...وسبقهم مهند للسياره......ام محمد خدت صالح معاها ودخلته اوضة عمته سارا ...وبعدين طلعت اوضتها لقيت ابو محمد بيقرا القران وينتظر اذان الفجر عشان يصلي وينام ....وتامر رجع بعد ما وصل مرات ا خوه وعيالها ..وراح اوضته ....ونام على السرير ..وقعد يتكلم في التليفون مع الجو بتاعه...

تامر : ازيك يا حياتي يارب ما اكونش قومتك من النوم .

لمى: لاء اناصاحية كنت مستنياك يا عمري انت اتأخرت ليه .

تامر : انت عارفة بقى ان النهاردة جواز اختي عقبالك .

لمى: اختك سارا ؟؟

تامر: هههههه هو اناعندي اخت غيرها .

لمى: ههههههههههه ...بس بقى ليه بتكسفني

تامر : بموت في ضحكتك يا قمر .

لمى: تامر

تامر : يا عيون تامر ... يا قلب تامر

لمى: ربنا يخليك ليا

تامر: لمى...

لمى: نعم

تامر:ما قلتليش ناوية تدخلي ايه ....

لمى: لسة ما قررتش اي حاجة وخلاص.

تامر : ايه هو اي حاجة وخلاص دي .

لمى : خليها على الله

وقعدوا يتكلموا لغاية لما الباب خبط.

تامر : لمى يا حبي في حد بيخبط على الباب حروح اشوفه ماشي يالا سلام .

لمى: اوكي سلام
.
وقفل التليفون وفتح الباب ولقى ابوه بيقوله يالا علشان حنروح نصلي الفجر في الجامع . وراح ابو محمد وعياله عبدالله وتامر للصلاة ..




يا ترى يا هل ترى
اى اخبار سارة وعبد العزيز دلوقتى
هنعرف المرة اللى جايه
 
رد: لا يمكن اتجوز عبد العزيز!!!!!!!

نجمه
قصتك روعه
بس مين اللى اتصدمت فيه رهف
وبجد كان نفسى اعرف ردود فعل عبد العزيز وسارة لما شافوا بعض كان ايه
اعجب بيها ولا لا ارتاح ليها ولا لا
وهى كذلك
 
رد: لا يمكن اتجوز عبد العزيز!!!!!!!

شوشو@ حبيبتى

منورررررررررنى يا قمرتى

تابعى معى القصة وانت هتعرفى كل حاجة

هنزل لك حلقة دلوقتى

بس فين بااااااااقى الاعضاء :SugarwareZ-025:
 
رد: لا يمكن اتجوز عبد العزيز!!!!!!!

الحلقة الخامسة


وفي الطيارة .... سارة قعدت على كرسي جنب الشباك وفي الجهة التانية قاعد عبدالعزيز ...... وفرحت لان الكرسي واسع وانها مش لازقة في عبدالعزيز .... المضيفة طلبت منهم انهم يربطوا حزام الامان وما حدش يتحرك لان الطيارة حتطلع الان........... .هنا سارا ماتت من الخوف .. وهي عارفة ان اصعب حاجة في الطيارة هي الاقلاع والهبوط وبقت مش عارفة تعمل ايه ... والطيارة بدأت تمشي .... وسارة مربعة ايديها واول ما بدأت الطيارة تسرع .... بدأ قلبها ينبض بسرعة وهي حاسة خلاص ان قلبها حيقف من كتر الخوف ....وايديها بدات ترتجف ... وخافت ان عبدالعزيز يشوفهابالمنظر ده وهي ضاغطة على ايديها قووووي وغمضت عنيها جامد ..... ولف عبدالعزيز وشافها وهي بالمنظر ده كان نفسه يفطس من الضحك ... بس مسك نفسه علشان سارة ما تحسش باحراج . ..وصعبت عليه قوووي .... واستغرب قوي من انها لسة مش عارفة اي حاجة في الدنيا وانها بنت في العمر ده وغنية وما ركبتش طيارة لاء وكمان بتخاف منها ...مد ايده وحطها على ايديها وهي اول ما حست بايده مسكت فيها جامد وهي مغمضة عنيهاوحتموت من الخوف كأن ايديه كانت حبل النجاة بالنسبه لها ....... وقتها عرف هي قد ايه خايفة .... ابتسم وسابها على راحتها ... وبعد ما استقرت الطياره في الجو ...حست سارا ان التوتر الي كانت تحس فيه قل....وكانها راكبه سياره ..فتحت عنيها شوية شوية ..وهي خايفه من اللي حتشوفه يمكن تكون في حلم ..وكل الي فات خيال ........ ولقيت ايد عبد العزيز ماسكة ايديها اللي اتنين ... وعالطول تبعد اديها وهي مكسوفة وهيتقول في نفسها ....ياربي عرف انى بخاف ..ايه الاحراج ده ...ايد عبدالعزيز كانت حمرةمن كتر ماكانت سارا ضاغطه عليهم ......



عبدالعزيز وبيكلم سارة بسخريه:وطلعتى خوافه كمان ..انا قالوا لي انك دلوعه بس..


سارا حست انها خلاص هتنفجرده بدل ما يهديني بيتريق عليا ..


سارا بين اسنانها: محدش اجبرك وقالك اتجوزني .


عبدالعزيز استغرب من ردها ...بس هو يستاهل لان المفروض ما كانش يقول كدة ... كفاية انها مكسوفة منه .... بس حتى لو مش قصدها ... ليه هي مش عايزاني زي بالظبط ..


عبدالعزيز: ههههههه ...اوف كمان عصبيه ولسانك طويل ..


سارا هنا بقى اتكسفت بجد وقالت فى سرها :.... هو انا ازاي رديت الرد ده ايوة اسلوبة مش حلو في الكلام بس كفاية انه مسك ايدي وانا كنت هموت من الرعب ..


سارا بصوت منخفض يا دوب مسموع : انا اسفه..


وتمر المضيفة بالعصير .....وسارة طلبت عصير برتقال...


اما عبدالعزيز فاخذ له عصير كوكتيل ...


كابتن الطياره قام يتكلم يعرف الركاب بنفسه .. وكم راح تستغرق الرحله اللي مدتها 5 ساعات ونص ...وغير كدا من الكلام المعروف..وطبعا دعاء السفر (وهذا شيء مميز وحلو تتميز فيه مصر للطيران) بعدين جات المضيفه عشان تقولهم داوعي الامن ومكان سترت النجاه 000


سارا جلست تفكر...خمس ساعات كتير حتعمل فيهم ايه ماعندهاش حاجة تعملها ....اما عبدالعزيز فكان بيتفرج على فيلم في التلفزيون...سار ة بحكم انها اول مرة تركب طيارة ومش عارفة التليفزيون بيتفتح منين ومش عايزة تكسف نفسها اكتر من كدة قدام عبدالعزيز كفاية اللي حصل ........خدت المجله وقامت تتفرج عليها ...وتحاول تسلى نفسها.....بعدين حست انها خلاص اتخدرت وعايزة تنام ......


عبدالعزيز:سارا يالا قومي ...الاكل وصل ...


سارا وهي غرقانة في النوم ومش حاسه : بس يا تامر ابعد عني وامشي انا عايزة انام ..


عبدالعزيز يبتسم : انا مش تامر انا عبدالعزيز ....يالا يا سارة المضيفة وصلت ...


سارا وهي لسة بتستوعب الامر وفتحت عنيها الا وشافت راسها على كتف عبدالعزيز وعالطول اتعدلت في قعدتها ووشها احمررررر ..


سارا: مش عايزة شبعانة .


عبدالعزيز: ايه شبعانة دي بلاش دلع عايزة تاكلي ايه ..


سارا: مش عايزة شبعانة .


عبدالعزيز وهو بيكلم المضيفه ومش مهتم بسارا: اديني واحد كرواسون وواحد بيض وحطي البيض عند سارة .


سارا: بس انا مش عايزة بيض


عبدالعزيز: يعني عايزة كرواسون ما كنتي قلتي من الاول واصلا مين قالك ان الكرواسون ليكي اصلا انا كنت ناوي اكل اللي اثنين ...


سارة اتكسفت قوووي وبتقول في سرها ماله دى كل شوية بيكسفني كدة...عبدالعزيز كان فرحان بيها جدا وخصوصا لما وشها بيحمر من الكسوف فعشان كدة كسفها ..


عبدالعزيز للمضيفه: اوكى لوسمحتي غيري االبيض بالكرواسون


المضيفه : تشرب ايه


عبدالعزيز: عندكم عصير تفاح


المضيفه:ايوه ..والمدام تشرب ايه ..


سارا: عايزة بيبسي


عبدالعزيز بيبوص لسارا ويقولها: بيبسي مش صحي خدي عصير احسن ..؟؟؟!!!


سارا ما اهتمتش بكلامه .. والمضيفة اديتها اللي عايزاه وراحت للبعدهم . ....سارا شافت ساعتها وكانت الساعه 7ونص الصباح ...وهذا طبعا بتوقيت القاهرة ....كان النور شوية طلع ...يعنى باقي حولى ساعه ويوصلوا لندن ....بعد ما خلصوا من الفطار ..وشالت المضيفه الاكل ...حبت سارا تروح للحمام عشان تغسل وتظبط نفسها بعد النوم عشان خلاص قربوا يوصلوا......حاو لت تفتح الحزام بس ما عرفتش وفضلت فتره تحاول ....وما حبتش تسال عبدالعزيز.... عبدالعزيز حس بيها وهي محتاسة ولف عليها ...ومن غير ما يتكلم او يعلق ..مد ايده وفتحلها الحزام بكل سهوله.....رفع راسه وقام يشوف سارا ..الي كانت عنيها علي ايده وهيتفتح الحزام ولاصقه فيها......عبدالعزيز بصلها كأنه اول مرة يشوفها في حياته لقى فيها الطفولة والبراءة وانها جميلة جدا...حتى بالحجاب الي لابسته جمالها باين ...فيها برائه ورقه نادر ما تكون البنت تمتلكها...خدودها كانت حمرة من الاحراج ...بتتكسف مني وانا جوزها...بعد ما فتح الحزام شال ايده وقام عشان يخليها تعدي..مش لازم تقوله وهو ما حبش يسالها وخلهاعلى راحتها.. وهو ما يعرفش هي رايحة فين بس مسألهاش علشان ما تتكسفش اكتر بس اكيد كانت عايزة تروح الحمام ...وكفاية احراج ..... سارا وهي بتقوم لقيت ايد بتمسكها بتلف لقيت عبدالعزيز بيمسك ايديها بكل حنان ...


عبدالعزيز: اتوضي علشان نصلي الفجر في الطيارة ...


سارا : حاضر ان شاء لله....


راحت للحمام ... وبصت في المرايا .. حسيت انها متبهدلة على الاخر ايه الاحراج دى انا كننت قاعدة قدامه بالمنظر دى ... وبسرعة ظبطت نفسها وتوضت عشان تصلي الفجر ...ولما رجعت مالقيتش عبدالعزيز قاعد مكانة .. معرفتش هو راح فين .. المهم قعدت مكانها وبعد دقايق رجع عبدالعزيز ..


عبدالعزيز: على فكرة انا صليت روحي انت كمان عشان تصلي ... هناك في اخر الطيارة في مكان الصلاة


سارا: اروح لوحدي ...؟؟


عبدالعزيز وهو يرفع حواجبه: ما تخافيش ماحدش حيكلك ....


هنا اتنرفزت ... وقالت في سرها الانسان دى ما عندهوش دم ....هو ما يعرفش اني عروسة جديدة والمفروض يكلمني بطريقة احسن من كدة شوية وقامت سارة وهي متنرفزة وراحت تصلي ولما رجعت قام عبدالعزيز عشان تدخل لمكانها ....


عبدالعزيز: تقبل الله...


سارا: منا ومنكم ان شاء الله ...


وقعدت في مكانها ...مرت المضيفه بعربه المشتريات لو كان في حد عايز يشترى حاجة .... قامت سارا اشترت سواره عجبتها يوم شافتها بالكتلوج ....عشان تعطيها لميرنا هديه لانها تعرف ميرنا انها بتموت في الاساور ....


عبدالعزيز: مش عايزة حاجة تاني


سارا: لا شكرا حشتري لهم من هناك


عبدالعزيز: ليه ده مش ليكي


سارا: لاء دي لميرنا لانها بتحب الاساور قوووي.


عبدالعزيز : شكلك كدة علاقتك بميرنا قوية جدا ؟


سارا:ايوة انا وميرنا اكتر من الاخوات


عبدالعزيز: وازاي صابرة عليها دي رخمة جدا


سارا بتبص على عبدالعزيز بنظره: هي مش رخمة


عبدالعزيز: ههههههههههه .... ورهف مش صحبتك اعتقد ان بينك وبينها سنة ؟؟ سارا انبسطت لان عبدالعزيز بيتكلم معاها


سارا: ايوة رهف معانا على طول بس انا وميرنا اكتر لانها معايا في الجامعة وفي نفس تخصصي ومن ابتدائي واحنا مع بعض عمرنا ما افترقنا ..


عبدالعزيز: وايه هو تخصصك .


سارا وهي ترفع حاجب: انت مش عارف تخصص اختك ايه .


وتقول في سرها واحد يخطب واحدة ومش عارف بتدرس ايه ....


عبدالعزيز: ما اعتقدش ان الحكاية مهمة علشان اعرف..


سارا وهي متنرفزة :طيب لو هي مش مهم بتسأل ليه دلوقتي ...


عبدالعزيز: دلوقتي لازم اسأل على تخصص أختي لانه نفس تخصص مراتي هههههه


هنا سارا انحرجت :ندرس هندسه ..تصميم داخلي..


عبدالعزيز: حلو التخصص خصوصا للبنات...


سارا: ايوة مع انه شوية صعب ومحتاج لشغل كتير ...


يقطع كلامهم الكابتن ويطلب من الركاب الاستعداد للهبوط لانهم يحلقون الان فوق حدود مطار هيثرو ...وقال لهم ان الساعه الان6 صباح بتوقيت جرينتش....


ولما جات الطيارة بالهبوط رجع الخوف لسارة مرة تانية .... الهبوط غير الاقلاع بس الاثنين بيخوفوا


عبدالعزيز:حتى الهبوط تخافي منه..؟؟؟


سارا ما ردتش عليه وعضت على شفايفها ولفت للنافذه ...عبدالعزيز هنا مد ايده ومسك ايد سارا الي بجنبه ...وقربها منه وضغط عليها..سارااستغربت منه ولفت عليه ..عينها كانت في عينه ..وكل واحد كان بشوف الثاني ومش قادر ينيشيلوا عنيهم عن بعض..سارا كانت بتفكر في الانسان الي يحمل اكبر علامة استفهام شافتها مرة ينرفزها ومرة يكون حنين ...ومره يحرجها ...ياترى انت مين ياعبدالعزيز


اى رايكم فى الحلقة
هنتظر تعليقتك

 
رد: لا يمكن اتجوز عبد العزيز!!!!!!!

حبيبتى نجمة
سرد رائع للأحداث وبأسلوب جميل
وأتمنى أن أعرف انطباعات كل منهما عن الآخر
ولى طلب صغير جدا ممكن تنزلى حلقتين صباحا
وحلقتين ليلا مش طمع والله ولكن القصة مثيرة فعلا
وشكرا مقدما
 
رد: لا يمكن اتجوز عبد العزيز!!!!!!!

قصة حلوة اووووووووووى يانجوووووووووووووووومة

بس عايزين باقى الحلقات بسرررررررررررررررررعة

عايزين نعرف ايه اللى هيحصل بعد كدة
بس ما قلتيش اللى حصل ساعة الفرح لما عبد العزيز شاف سارة

مستنين باااااااااااااااقى الحلقات
 
رد: لا يمكن اتجوز عبد العزيز!!!!!!!

حبيبتى نجمة

سرد رائع للأحداث وبأسلوب جميل
وأتمنى أن أعرف انطباعات كل منهما عن الآخر
ولى طلب صغير جدا ممكن تنزلى حلقتين صباحا
وحلقتين ليلا مش طمع والله ولكن القصة مثيرة فعلا

وشكرا مقدما


هتعرفى فى الحلقات كل اللى تحبى مش تستعجل يا قمر

الصبر حلوووووووووووو يا حلوووووووووووووو :SugarwareZ-123:

اربع حلقات قى اليووووووووووووم

والله يا جميل مش عارفه بس ممكن اعمل كده

يومين بسسسسسس وبعد كده انزل لكم حلقتين فى اليووووووووم

كده حلوووووووو ولا لالالالالالالالالالالا


منورررررررررررنى يا غاااااااااااالية بمرورك الجميل
 

أحدث المواضيع

أعلى